SEO je skratka pre search engine optimization, alebo po slovensky optimizácia webstránok pre vyhľadávače. Znamená to, že upravujete vašu webstránku tak, aby bola prívetivejšia pre vyhľadávače a tie ju umiestnovali vyššie v organických (neplatených) výsledkoch.
Ako to funguje?
Treba sa najskôr pozrieť na to, prečo ľudia používajú napríklad Google. Odoveď je jednoduchá. Pretože vždy dostanú relevantnú odpoveď na ich otázku. Pokiaľ do vyhľadávača napíšete pánsky barber Žilina, nechcete dostávať výsledky dámskych kaderníčiek ani pánskych barberov z Košíc. Ale na to, aby Google rozpoznal, že Vaša stránka je naozaj pánsky barber zo Žiliny, musíte Googlu pomôcť.
Algorytmi ako je aj Google preskenujú Vašu stránku a následne si údaje o nej uložia do svojej databázy. Tie ale dokážu čítať iba texty, resp kód Vášej stránky. Čiže pokiaľ chcete dať Googlu vedieť, že ste barber zo Žiliny, ideálne je niekde na stránke napísať, niečo v zmysle „Sme prvý pánsky barber shop v Žiline,“ alebo „Ponúkané služby: Pánsky účes ….. 12€“ a podobne. Dokonca využiť viete aj skrytý text ako napríklad názov vloženého obrázku alebo jeho alternatívny text.
Čiže teraz Google vie, že ponúkate služby ako barber a pôsobíte v Žiline, takže Vás môže zobraziť vo vyhľadávaní nabudúce, ked niekto vygoogli danú frázu. Ale to neznamená, že hneď sa umiestnite na prvej pozícii alebo prvej stránke. Ďalej Google hodnotí metriky na zíklade ktorých potom určuje, či je vaša stránka skutočne relevantná. Medzi tieto metriky partí miera prekliknutia (Koľko ľudí klikne na odkaz z výsledkov vyhľadávania) alebo bounce rate ( Koľko ľudí odíde z Vaše stránky bez toho, aby vykonali nejaku akciu ako kliknutie na link alebo vyplnenie kontaktného formulára atď.). Ďalšia významná metrika je User experience. Po slovensky používateľský zážitok. Google na základe vyvynutých a samo sa učiacich algorytmov dokáže určiť, či používateľ mal príjemný zážitok z užívania stránky. Ten môže ovplivniť rýchlosť načítavania, veľkosť textov (hlavne na mobile) prehladnosť menu a linkov, množstvo error 404 Page not found, teda nefunkčných linkov a stránok so žiadnym obsahom. Ideálne mať rýchlu a prehladnú webstránku.
Vaše podnikanie sa rozbehlo a napísal o Vás Žilinský online denník. Vo svojom článku spomenuli aj Vašu webstránku a pridali link. Gratulujem, práve ste získali takzvaný backlink. Pokiaľ Google vyhodnotí web denníka ako dôverihodný tento backlink Vám pomôže sa umiestniť vyššie v organických výsledkoch vyhľadávania. Pokiaľ Google vyhodnotí webstránku denníka ako nedôverihodnú alebo spamovú, môže Vám tento backlink uškodiť.
Vo všeobecnosti platí, že veľké množstvo neklalitných alebo spamových či už backlinkov alebo nastackovaných kľúčových fráz Vám skôr uškodí. Google sa vyvynul do veľmi inteligentého algorytmu a lacné triky na neho už neplatia. Takže pamätajte: Kvalita nad kvantitou vítazí.
Pokiaľ snívate o tom byť na prvej stránke na Googli a netrúfate si na to sami veľmi radi Vám s tým pomôžeme.